صادرات سنگ مرمریت
نوشته شده توسط : sami

 صادرات سنگ مرمریت به دلیل محبوبیت این سنگ بسیار گسترش پیدا کرده است. ایران به عنوان یکی از بزرگترین معادن سنگی در دنیا شناخته می شود. وضعیت و موقعیت خاص جغرافیایی ایران باعث شده است که درآمد زیادی را بتوانیم از این راه کسب نماییم و صادرات سنگ مرمریت را گسترش دهیم تا بتوانیم درآمدهای خوبی را به وسیله معادن سنگی و فرآورده های آن ها برای کشورمان کسب کنیم.

صادرات انواع سنگ ها به خصوصص صادرات سنگ مرمریت از گذشته تا به امروز رونق بسیار زیادی داشته است. سنگ های معادن هم به شکل خام هم به شکل فرآوری شده در داخل و خارج از ایران طرفداران بسیار زیادی دارند.

افزایش صادرات سنگ مرمریت به دلیل شهرت بسیار زیاد این سنگ ها می باشد. سنگ مرمریت بیشتر برای شرکت‌های تجاری بزرگ کاربرد دارد .همچنین این سنگ در نماهای ساختمانی گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

صادرات سنگ مرمریت ، با توجه به تنوع رنگ و طرح فراوانی که دارد به عنوان یکی از مهم ترين اقلام صادراتی است که می توانیم به عنوان صادرات غیر نفتی به آن اشاره کنیم. سنگ مرمريت معدن های بسیاری در جای جای ايران دارند . به همين دلیل ايران ميتواند بهترين صادر کننده سنگ مرمريت شناخته شود.

وضعیت صادرات سنگ مرمریت در ایران

علاوه بر صادرات سنگ مرمریت به صورت کلی حجم ذخایر سنگ ساختمانی در جهان به ۱۵ میلیارد تن خواهد رسید که ایران ۴ میلیارد تن از آن را به خود اختصاص داده است. و از این میزان سنگ حدود ۲۰ میلیون تن آن در سال استخراج و حدود ۵ درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.

پس این را بدانید که موقعیت جغرافیایی کشور ایران، سبب فراوانی و تنوع بسیاری در صادرات سنگ مرمریت و سایر سنگ ها شده است.

کشورمان ایران از ذخایر طبیعی و منابع سنگ مرمریت زیادی برخوردار می باشد.

با تمام آماری که در خصوص صادرات سنگ مرمریت داده می شود با این حال سهم ایران از بازار مبادلات جهانی سنگ کمتر از ۳ درصد می باشد.

باید بگوییم که تولید انواع سنگ تزئینی کشور در سال چند سال  بالغ بر ۱۵٫۵ میلیون تن سنگ بوده است که نسبت به سال های گذشته رشد ۱۸ درصدی داشته است. با توجه به آمای که گمرک می دهد ارزش صادرات سنگ تزئینی در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده است که رشد ۳۵ درصدی را در مقایسه با گذشته داشته است که این آمار بسیار قابل توجه می باشد.از این رو صادرات سنگ مرمریت بسیار حائز اهمیت می باشد.

صنعــت سنگ ایـران یکی از بــزرگترین فرصــت های کارآفرینی، اشتغالزایی و اقتصادی است که متاسفانه علی رغم تلاشهای انجام شده توسط بخش خصوصی و دولتی، همچنان بصورت ناشناخته باقی مانده است.

این صنعت با دارا بودن هزاران واحد صنعتی در کشور، اعم از معادن و کارخانجات سنگبری، بطور مستقیم و یا بکارگیری محصولات این صنعت در سازه های مختلف، بطور غیر مستقیم، میتواند نقش تعیین کننده ای در معاملات اقتصادی کشور ایفا نماید.

در این بین میزان ذخایر و تنوع سنگهای تزئینی بسیار قابل توجه می باشد و با در نظر گرفتن این که حدود ۴ میلیارد تن ذخایر شناخته شده (حدود یک چهارم ذخایر جهان)، ایران از نظر تنوع ذخایر حائز رتبه اول جهان و از جهت میزان تولید و استخراج رتبه هفتم جهان و همچنین به لحاظ کیفیت سنگهای تزئینی در میان کشور های برتر صادر کننده سنگ قرار گرفته است که صادرات سنگ مرمریت هم در این دسته قرار دارد.

تولید سنگ خام طی سالهای گذشته به شکلی انجام ده است که ایران را در دومین جایگاه تولید کنندگان دنیا پس از ایتالیا قرار گرفته است ، اما با توجه به دلایل و  شرایط خاصی جایگاه مناسبی در بازار جهان ندارد.

صادرات سنگ مرمریت و مسائل پیرامون آن

تامین  کردن مواد اولیه: برای صادرات سنگ مرمریت به دلیل وجود ذخایر سنگ در کشور،ما با مشکل جدی روبرو نمی باشیم، ولی به دلیل عدم وجود مدیریت علمی و برنامه ریزی صحیح جهت استفاده از تمام ظرفیت ماشین آلات، عدم انتخاب ماشین آلات مناسب ، روش استخراج نامناسب و ایجاد ضایعات نامتعارف، تناژ تولید سالیانه کاهش یافته که تامین سنگ خام مورد استفاده در واحدهای فرآوری را گاها دچار مشکل نموده است و در آخر باعث افزایش قیمت سنگ خام نسبت به دیگر رقیبان می شود.
صادرات سنگ مرمریت به شکلی خام به صورت موردی و از معادن مختلف توسط واحدهای فرآوری خریده می شود که در بعضی موارد این معادن سنگ از استان های مجاور نیستند، که همین هزینه های حمل و نقل بر قیمت تمام شده محصول اثر می گذارد. علاوه بر این باعث می شود که رابطه منطقی و سیستماتیک بین معادن و واحدهای تولید و فرآوری سنگ ها به وجود نیاید.

تجهیزات و فناوری در صادرات سنگ مرمریت:در معادن مورد استفاده که سهم سرمایه برای ماشین آلات خارجی در سرمایه گذاری ثابت معادن از ماشین آلات داخلی بیشتر می شود. همه ی ماشین آلات و تجهیزات را می توان در داخل کشور ساخت اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که معمولا کیفیت این ماشین آلات در مقایسه با ماشین آلات خارجی به نسبت کمتر می باشد اما جای پیشرفت دارند.

داشتن دانش فنی کافی سبب شده است تا روش های استخراج در معادن و واحد های فرآوری سنگ، فقط به وسیله تجربیات بومی حاصل بشود. استفاده از روش های مدرن و آموزش نیروی کار می تواند بهره وری را افزایش بدهد. عدم استفاده از بعضی  وسایل مناسب از جمله اره زنجیری، بیل مکانیکی و جرثقیل در معادن، اره و فیلتر پرس در واحدهای فرآوری باعث کاهش تولید و بهره وری می شود.

https://zandestile.com/

 





:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: